Czy własnoręczny podpis elektroniczny zawierający cechy biometryczne jest realną alternatywą dla podpisu na pepierze?
Długopis IC Pen zarejestruje każdy Twój ruch, tworząc nie tylko wizualny obraz Twojego podpisu, ale również zapisując unikalne cechy biometryczne takie jak dynamika ruchu pióra czy nacisk. Dzięki temu, Twój podpis ma pełną moc prawną, a unikalne cechy biometryczne gwarantują autentyczność każdego dokumentu.
Jeśli preferujesz inne metody wprowadzania danych, IC Pen współpracuje również z tabletami, czy też urządzeniami Wacom. Dzięki tej elastyczności, możesz wybrać najbardziej komfortowy dla siebie sposób pracy, niezależnie od sytuacji.
Czym jest własnoręczny biometryczny podpis elektroniczny?
Podpis - jest znakiem graficznym powiązanym z jakąś treścią, z którą co do zasady zgadza się osoba składająca ów podpis. Akt ten stanowi na ogół oświadczenie woli.
Własnoręczny - słowo nierozłącznie kojarzące się nam z podpisem składanym pod dokumentami – formą uznawaną od setek lat jako standard i podstawa zawierania umów, oświadczeń woli i innych. Własnoręczność podpisu oznacza, że jest on znakiem graficznym wykonanym samodzielnie przez osobę, tradycyjnie przy użyciu długopisu, pióra czy innego narzędzia pozostawiającego trwały ślad na podłożu
Biometria - zestaw cech fizycznych (opisujących jakie coś jest) oraz behawioralnych (jak się zachowuje, rusza). Biometria fizyczna to np. linie papilarne, siatkówka oka – cechy niezmienne, a behawioralna to np. sposób chodzenia czy właśnie ruch
Podpis elektroniczny - zgodnie z definicją rozporządzenia eIDAS1, wynikającą z art 3 pkt 10: „dane w postaci elektronicznej, które są dołączone lub logicznie powiązane z innymi danymi w postaci elektronicznej, i które użyte są przez podpisującego jako podpis”
Ważne! Podpis na tablecie, ekranie do podpisu, a tym bardziej podpis długopisem cyfrowym spełnia wszystkie powyższe elementy: podpisem utrwalamy znak graficzny, posiada on funkcję podpisu własnoręcznego oraz zawiera zapis danych biometrycznych.
Podpis własnoręczny utrwalony w sposób cyfrowy w świetle prawa
Najważniejszym aspektem, na który należy zwrócić uwagę jest forma pisemna - czyli sposób dokonania czynności prawnej stojący u podstaw większości oświadczeń woli, tradycyjnie składanych długopisem lub piórem na papierze. Zgodnie z art. 78 § 1 zd. 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny: „Do zachowania pisemnej formy czynności prawnej wystarcza złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść oświadczenia woli”.
CO TO OZNACZA? Nie pojawiają się żadne różnice w porównaniu do podpisu tradycyjnego. Tak samo jak podpisujemy dokument długopisem na papierze, podpiszemy go też na tablecie rysikiem – i bez wątpienia zrobimy to własnoręcznie. W polskim prawodawstwie nie pojawia się wymóg, aby nośnikiem podpisu była zadrukowana lub zapisana kartka papieru.
Ważne! W polskim prawodawstwie nie występują żadne przesłanki, które groziłyby możliwością odebrania omawianemu podpisowi wagi prawnej.
W przypadku przeniesienia sporu na grunt postępowania sądowego, sąd najpewniej powoła biegłego grafologa, który dokona analizy porównawczej pisma odręcznego i na tej podstawie sporządzona zostanie opinia wskazująca czy podpis został własnoręcznie złożony przez daną osobę, czy też nie. Sprawa ma się bardzo podobnie przy własnoręcznym podpisie elektronicznym, zawierającym dane biometryczne. W takiej sytuacji biegły grafolog otrzyma dane podpisu odręcznego w formie elektronicznej, np. pliku CSV i zostaną one w odpowiedni sposób zwizualizowane, aby umożliwić przeprowadzenie analizy porównawczej
W celu zapewnienia bezpieczeństwa przechowywanych danych, podpis jest umieszczony w pliku PDF w formie zaszyfrowanej. Jednocześnie, na dokument w formacie PDF nakładamy podpis cyfrowy zgodnie ze standardem PAdES (PDF Advanced Electronic Signature), dzięki czemu jakakolwiek zmiana dokumentu po podpisaniu staje się wykrywalna standardowymi narzędziami jak np. Adobe Reader. Wygląd podpisanego dokumentu elektronicznego nie odbiega od wersji papierowej pojawiają się dane, które w obiegu papierowym są tracone – w szczególności znacznik czasu.
W celu zachowania kontekstowości podpisu rekomendowane są rozwiązania, w których podpis składany jest kontekstowo, czyli wprost na dokumencie („tak jak na papierze”), a nie np. w wyskakującym okienku lub co gorsza na osobnym urządzeniu (pady do podpisu), a następnie umieszczany w pliku PDF.
Jednym z kluczowych argumentów przemawiających za wybraniem naszego systemu jest zapewnienie bezpieczeństwa danych. Przechowując wrażliwe dane, wiemy jak istotna jest to kwestia.
Kluczowym elementem bezpieczeństwa danych jest ich kopia zapasowa. W DigiData tworzymy kopie dwa razy dziennie na dwóch niezależnych serwerach, dzięki czemu mamy pewność, że w przypadku awarii jesteśmy w stanie bardzo szybko i skutecznie dostarczyć klientowi jego dane nie przerywając pracy w naszym systemie.
Na bieżąco aktualizujemy nasze oprogramowanie odpowiedzialne za systemy naszych klientów. Nie czekamy z żadnymi poprawkami wiedząc jak potężny ma to wpływ na bezpieczeństwo. Monitorujemy informacje na temat dat wprowadzenia aktualizacji i planujemy je z wyprzedzeniem, tak by ich instalacja w żaden sposób nie wypływała negatywnie na pracę systemów.
Korzystamy z zewnętrznych dostawców serwów, którzy zatrudniają specjalistów w tej materii. Dzięki temu mamy pewność, że serwerami zajmują się specjaliści z najwyższej półki, którzy pracując dla nas, dbają do dane naszych klientów. Każda taka współpraca jest potwierdzona stosownymi dokumentami, które ściśle określają zakres prac na serwerach.
W naszych systemach wymuszamy częstą zmianę haseł. Polityka haseł ma wysokie wymagania co do znaków w nim umieszczonych oraz ich niepowtarzalności. Dodatkowo wszędzie, gdzie to możliwe, uruchomiliśmy dwuskładnikowe logowanie, które podwyższa bezpieczeństwo danych.
W naszej firmie zatrudniamy specjalistów, a całym zespołem technicznym odpowiedzialnym za bezpieczeństwo danych jest współwłaściciel firmy – Przemysław Starosta
Ekspert z zakresu administracji, programowania i optymalizacji baz danych oraz bezpieczeństwa, przechowywania i integrowania danych. Trener z ponad 500 dniami szkoleniowymi z baz danych Oracle, PostgreSQL i SQL Server na całym świecie(m.in. Warszawa, Dublin, Abu Dhabi, Londyn). Stały współpracownik z największymi firmami szkoleniowymi w Polsce (Altkom, Comarch, JSystems, Sii). Pasjonat modelowania i analizy danych w celu wykorzystania ich do podejmowania decyzji biznesowych. Fascynat wykorzystania nowych technologii do pracy z danymi. Konsultant w temacie optymalizacji i integracji danych firm takich jak Lidl, Volvo, GSK, Raben, Krispol, Mbank, PZU, PKO BP, ING Bank Śląski i wielu innych. Prelegent na specjalistycznych konferencjach branżowych (SQL Day, Warszawskie Dni Informatyki, Data Summit). Twórca szkoleń internetowych. Wykładowca na Collegium Da Vinci w Poznaniu i Merito w Katowicach.
Podpis kwalifikowany | Własnoręczny podpis elektroniczny | |
---|---|---|
Procedura wyrobienia podpisu |
Spotkanie poprzedzające Spotkanie z notariuszem lub autoryzowanym doradcą w celu weryfikacji tożsamości |
Brak Podpis własnoręczny wyrabiamy przez całe życie i jest „zawsze pod ręką” |
Dostępność |
Ograniczona Konieczność wcześniejszego wyrobienia podpisu dla każdego podpisującego |
Nieograniczona Każdy, kto ma możliwość złożenia podpisu własnoręcznego |
Urządzenia |
Wymagane Konieczność posiadania tzw. QSCD, czyli bezpiecznego urządzenia do składania podpisów, np. karty chipowej lub karty USB |
Wymagane Konieczność posiadania urządzenia umożliwiającego zebranie cech biometrycznych podpisu |
Przygotowanie infrastruktury do złożenia podpisu |
Po stronie żądającego podpisu i po stronie podpisującego Żądający podpisu musi przygotować procedury obsługi podpisu kwalifikowanego. Podpisujący musi wyrobić podpis, posiadać ww. urządzenie i aplikację. |
Tylko po stronie żądającego podpisu Żądający podpisu musi przygotować stanowisko podpisu z urządzeniem i aplikacją. Podpisujący tylko składa podpis. |
Potwierdzenie tożsamości |
Ex-ante Następuje w momencie wydawania podpisu, ale podpisem może posłużyć się dowolna osoba, której udostępnione zostanie urządzenie oraz kod PIN |
Ex-post Następuje w momencie podważenia autentyczności podpisu (tak samo jak przy podpisywaniu dokumentu papierowego) |
Podstawa prawna |
Silna Rozporządzenie eIDAS Forma elektroniczna Art. 781 § 1 Kodeksu cywilnego |
Silna Zwykła forma pisemna (art. 78 § 1 Kodeksu cywilnego) |
Odnawianie |
Tak Certyfikat podpisu kwalifikowanego wydawany jest na określony czas, na ogół od roku do trzech lat |
Nie Nie wymaga odnawiania, ponieważ podpis mamy „zawsze pod ręką” |
Możliwość podpisu na odległość | TAK |
Ograniczona Tylko jeżeli każdy podpisujący posiada urządzenie |
Rekomendowane przeznaczenie |
Osoby wewnątrz organizacji Wyrobienie podpisu dla określonych osób, które często podpisują dokumenty (np. dla członków zarządu, księgowych, prawnicy) |
Osoby spoza organizacji Podpisywanie dokumentów przez osoby spoza organizacji, na styku z organizacją, np. klienci, pacjenci itp. |
Czas złożenia podpisu od momentu wybrania pliku do podpisania |
Średni Czas potrzebny na podłączenie QSCD i podanie kodu PIN (od minuty do kilku minut) |
Krótki Czas potrzebny na złożenie własnoręcznego podpisu (kilka sekund) |
Podpisywanie dowolnych danych elektronicznych |
Tak Możliwość podpisania dowolnych danych elektronicznych |
Ograniczone Teoretycznie możliwe, ale w praktyce głównie dokumenty elektroniczne (np. PDF) |
Znajdź szybkie odpowiedzi na swoje pytania dotyczące naszych rozwiązań i dowiedz się, jak DigiData może wspierać Twój biznes.
Procesy mogą się co najwyżej skrócić poprzez usunięcie zbędnych wędrówek dokumentów. To nasze rozwiązania dostosowujemy się do procesu, a nie odwrotnie.
Podstawowe wdrożenie do cyfryzacji trwa maksymalnie jeden dzień roboczy. Jest to uzależnione od ilości stanowisk, które musimy wdrożyć.
Niekoniecznie, wśród naszych usług oferujemy również skanowanie istniejących dokumentów wraz z ich katalogowaniem. Szczegóły przedstawimy w ofercie.
Tak, po wdrożeniu macie dostęp do naszego zespołu zgodnie z wykupioną przez Was licencją
Zaproś nas na spotkanie, chętnie opowiemy o atutach naszych produktów, które przełożą się na większą wydajność Twojej firmy
Dzięki doświadczeniu, które zebraliśmy jako firma Grasta, tworząca dedykowane oprogramowania, jesteśmy w stanie zintegrować się z każdym systemem, który na taką integrację pozwala (posiada API). Z naszej strony rozwiązanie jest w pełni integrowalne i uzależnione jest to tylko od dostawcy Waszego oprogramowania.
Odkryj, jak system IC Pen może uprościć Twoje procesy dokumentacyjne. Skontaktuj się z nami. Razem otworzymy Twojej firmie drzwi do cyfrowej przyszłości, pełnej zorganizowanej dokumentacji, zwiększonej efektywności i innowacyjnych rozwiązań.