Pobierz darmowe formularze

Podpis na tablecie – prawna ważność podpisu w systemie DigiData

Przemysław Starosta
26.03.2024
5 min read

Spis treści

  1. Czym jest podpis elektroniczny?
  2. Podpis na tablecie, a prawo
  3. A co z dokumentem?
  4. Elektroniczny podpis
  5. Bezpieczeństwo podpisu na tablecie
  6. A co zatem z podpisem kwalifikowanym?

Czym jest podpis elektroniczny?

Podpis w tradycyjnym rozumieniu jest po prostu znakiem graficznym, który jest ściśle związany z treścią. Podpis związany jest z oświadczeniem woli i jednoczesnym potwierdzeniem treści lub faktu określonej czynności. Podpis własnoręczny jest zatem standardem w przestrzeni potwierdzenia i akceptacji warunków, pod którymi ów podpis jest składany.

Podpis na tablecie musi posiadać jeszcze dodatkowe cechy, które określamy pojęciem biometrii. Biometria to zestaw cech fizycznych (jak to wygląda?) oraz behawioralnych (jak się zachowuje?). Gdy myślimy o biometrii fizycznej to myślimy o liniach papilarnych czy siatkówce oka (są to cechy niezmienne). Jeśli chodzi o biometrię behawioralną to jako przykład można wskazać sposób poruszania się, czy właśnie pisania tekstu. Podpis elektroniczny to, zgodnie z definicją rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r., „dane w postaci elektronicznej, które są dołączane lub logicznie powiązane z innymi danymi w postaci elektronicznej, i które użyte są przez podpisującego jako podpis”.

Podpis na tablecie, a prawo

Najistotniejszym aspektem jest forma pisemna – czyli sposób dokonania czynności prawnej stojący u podstaw większości oświadczeń woli, tradycyjnie składanych długopisem lub piórem na papierze. Zgodnie z art. 78 § 1 zd. 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny mówi: „Do zachowania pisemnej formy czynności prawnej wystarcza złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść oświadczenia woli”.

Zarówno podpis i własnoręczność wynikają ze sposobu nanoszenia znaku graficznego, który w przypadku analizowanego rozwiązania, zachowany jest przy użyciu narzędzia elektronicznego (tabletu, ekranu do podpisu czy długopisu cyfrowego). Nie pojawiają się tutaj żadne różnice w porównaniu do podpisu tradycyjnego. Tak samo jak podpisujemy dokument długopisem na papierze, podpiszemy go też na tablecie rysikiem – i zrobimy to własnoręcznie.

A co z dokumentem?

Wątpliwości dotyczące rozumienia pojęcia dokument, wyjaśnia jego definicja wynikająca z art. 77 Kodeksu cywilnego: „Dokumentem jest nośnik informacji umożliwiający zapoznanie się z jej treścią”. Nie ma zatem wymogu, aby była to zadrukowana lub zapisana kartka papieru. Naszym nośnikiem jest plik w formacie PDF będący cyfrową reprezentacją tego, co tradycyjnie przelalibyśmy na papier.

Elektroniczny podpis

Nie można zatem odmówić ważności prawnej własnoręcznemu podpisowi elektronicznemu, ale czy można powiedzieć, że jest on równie bezpieczny jak podpis złożony tradycyjnie na papierze? Tak, jeśli spełnia poniższe standardy.

W 2007 roku organizacja ISO wprowadziła standard definiujący parametry dla podpisów biometrycznych (ISO 19794-7) standaryzując w ten sposób rynek dostawców oprogramowania i sprzętu. Dokument był modyfikowany w latach 2014 i 2021. Warto zwrócić uwagę na dokument „Podręcznik najlepszych praktyk dla kryminalistycznego badania pisma odręcznego” (oryg. Best Practice Manual for the Forensic Examination of Handwriting), który w 2020 roku został rozszerzony o załącznik nr 5 rozwijający kwestie analizy porównawczej podpisów zebranych cyfrowo (ang. Digitally Captured Signature). Był to moment w pełni oficjalnego rozpoznania własnoręcznych podpisów biometrycznych przez organizację zrzeszającą instytuty grafologiczne i tym samym podkreślenia wagi i przyszłości tego rozwiązania.

Bezpieczeństwo podpisu na tablecie

Podpis jest umieszczony w pliku PDF w formie zaszyfrowanej. Dostęp do oryginalnych danych staje się możliwy tylko w przypadku potrzeby przekazania tych informacji na cele analizy grafologicznej. Jednocześnie, na dokument w formacie PDF nakładamy podpis cyfrowy zgodnie ze standardem PAdES (PDF Advanced Electronic Signature), dzięki czemu jakakolwiek zmiana dokumentu po podpisaniu staje się wykrywalna standardowymi narzędziami jak np. Adobe Reader.

Wygląd podpisanego dokumentu elektronicznego nie różni się od wersji papierowej, gdyż na widocznej warstwie dokumentu umieszczamy wizualizację podpisu, dzięki czemu jest on w pełni zrozumiały dla każdego użytkownika, nawet jeśli ten nie wie, w jaki sposób został utworzony i podpisany. Ponadto pojawiają się dane, które w obiegu papierowym nie są przechowywane – mowa tutaj o znaczniku czasu.

A co zatem z podpisem kwalifikowanym?

Różnice między tymi podpisem kwalifikowanym a cyfrowym są znaczące i zdecydowanie przemawiają na korzyść podpisu cyfrowego:

  • Podpis elektroniczny nie wymaga procedury wyrobienia podpisu i spotkania z notariuszem czy też autoryzowanym dostawcą w celu weryfikacji tożsamości,
  • Podpis elektroniczny ma nieograniczoną dostępność,
  • Podpis kwalifikowany wymaga posiadania tzw. QSCD, czyli bezpiecznego urządzenia do składania podpisów np. karty chipowej lub USB, w przypadku podpisu cyfrowego wymagane jest tylko urządzenie umożliwiające zbieranie cech biometrycznych
  • W przypadku podpisu elektronicznego potwierdzenie tożsamości następuje w momencie podważenia autentyczności podpisu (tj. w dokumentacji papierowej). Podpisem kwalifikowanym może posłużyć się dowolna osoba, której udostępnione zostało urządzenie oraz PIN
  • Podstawa prawna podpisu elektronicznego: Zwykła forma pisemna (art. 78, par. 1 Kodeksu cywilnego

Zatem jak widać z powyższego tekstu, nie ma żadnych wątpliwości prawnych w wykorzystaniu podpisu na tablecie zgodnie z prawem. System DigiData zapewnia dbałość o ten aspekt, dzięki czemu nasi klienci są kompleksowo obsłużeni nie tylko pod kątem samego systemu, ale również prawnej zgodności i bezpieczeństwa.

Przemysław Starosta
Właściciel DigiData

FAQs

Znajdź szybkie odpowiedzi na swoje pytania dotyczące naszych rozwiązań i dowiedz się, jak DigiData może wspierać Twój biznes.

Czy będę musiał zmieniać procesy w swojej firmie?

Procesy mogą się co najwyżej skrócić poprzez usunięcie zbędnych wędrówek dokumentów. To nasze rozwiązania dostosowujemy się do procesu, a nie odwrotnie.

Jak długo trwa wdrożenie produktów DigiData?

Podstawowe wdrożenie do cyfryzacji trwa maksymalnie jeden dzień roboczy. Jest to uzależnione od ilości stanowisk, które musimy wdrożyć.

Co z dokumentami, które już mamy? Czy one pozostaną analogowe?

Niekoniecznie, wśród naszych usług oferujemy również skanowanie istniejących dokumentów wraz z ich katalogowaniem. Szczegóły przedstawimy w ofercie.

Czy po wdrożeniu jest zapewniona opieka nad systemem?

Tak, po wdrożeniu macie dostęp do naszego zespołu zgodnie z wykupioną przez Was licencją

Moja firma działa bez digitalizacji, po co mi to rozwiązanie?

Zaproś nas na spotkanie, chętnie opowiemy o atutach naszych produktów, które przełożą się na większą wydajność Twojej firmy

Mam już system w swojej firmie i chciałbym, by rozwiązanie któreproponujecie z nią integrowało

Dzięki doświadczeniu, które zebraliśmy jako firma Grasta, tworząca dedykowane oprogramowania, jesteśmy w stanie zintegrować się z każdym systemem, który na taką integrację pozwala (posiada API). Z naszej strony rozwiązanie jest w pełni integrowalne i uzależnione jest to tylko od dostawcy Waszego oprogramowania.

Masz jeszcze jakieś pytania?

Skontaktuj się z nami, aby uzyskać dalszą pomoc.

Twój klucz do nowoczesnej dokumentacji

Wyprzedź konkurencję dzięki naszym rozwiązaniom dopasowanych do Twoich potrzeb. Skontaktuj się z nami i razem zbudujemy most między tradycyjnymi metodami a cyfrową efektywnością.